In the midst of the gloomy season, on 22 November 2021, Adobe published a note in the help system that packs a punch:
Changes coming to the Pantone Color Libraries
In March, 2022, the Pantone Color Libraries that are pre-loaded in Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, Adobe Color, and Adobe Capture will be removed from future software updates. To minimize the impact of this change, we are working on an alternative solution for the affected products. Stay tuned for updates.
Translation: In March 2022, the Pantone colour libraries pre-installed in Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, Adobe Color and Adobe Capture will be removed from future software updates. To minimise the impact of this change, we are working on an alternative solution for the affected products. Stay tuned for updates.
How is this news to be assessed?
The entry is tantamount to an earthquake in the colour and design industry. It is not only the case that many Adobe users work with Pantone colours and will soon resort to alternative solutions (which ones?). It is probably due in large part to the firm integration into Adobe products since the 1990s that Pantone now plays the leading role among colour systems worldwide. Pantone is so well established today that one can no longer do without it. Multinationals, independent institutions, entire countries (even the EU!) use Pantone. - see here) have defined their corporate design according to Pantone. This was probably under the assumption that Pantone colours would be readily available for all times. But this is a fallacy, which should now become clear to many.
Sobald die Adobe-Software keine Pantone-Farben mehr enthält, wird dies zunächst einen Run auf Pantone Connect auslösen, wo man sich die aktuellsten Pantone-ACB-Farbpaletten herunterladen kann. Dies ist umständlicher als die direkte Integration im Programm, und es stellt sich die Frage, ob dies dauerhaft kostenfrei möglich sein wird, denn für Pantone wäre dies kein lukratives Modell. (Aktuell wird unterschieden zwischen einem kostenfreien Basic-Zugang und einem kostenpflichtigen mit erweiterten Bestandteilen). Es ist zu vermuten, dass Pantone-User sich umorientieren. Es ist auch zu vermuten, dass andere Softwarehersteller, vor allem aus Lizenzkostengründen, dem Beispiel von Adobe folgen werden. So wird die Bedeutung von Pantone zurückgehen… früher oder später wird sich Pantone als das erweisen, was es im Kern ist, seitdem sich Lawrence Herberts in den 1950er Jahren als Part-Time-Employee eines Druckfarbenherstellers aufmachte, die Welt der Farbe mit seinem System zu verändern: ein hirnarmer Dinosaurier, der den Anforderungen einer sich verändernden Welt irgendwann nicht mehr gewachsen ist – da nützt das ausufernde Marketing mit „Pantone-Hotels“ und der „Color of the Year“ nur wenig.
The lack of quality of the system should be known to most readers of these lines:
- confusing variety of colour guides and the colour shades they contain
- associated patchy software integration
- Lack of accuracy and high metamerism of the colour fans and shades, due to diverse manufacturers with different papers and pigments.
- Very restrictive licensing policy, no freely accessible source for colour values
Why should Adobe users be willing to pay money for access to Pantone colours, which has always been free? Why should Pantone be willing to make its colour collections available to Adobe users for free, while numerous other software houses pay a licence fee?
Where will the road lead?
Es dürfte klarer werden: berechnete und frei verfügbare Farben sind weitaus sinnvoller als Farbkollektionen kommerzieller Anbieter. Mit ihnen kann man viel systematischer arbeiten, man braucht keine Lizenzgebühr hierfür zu bezahlen, sie stehen quasi in jeder Software kostenlos zur Verfügung, und vor allem: man macht sich nicht abhängig von Rechteinhabern, die hauptsächlich den „Schutz“ „ihrer“ Farben im Sinn haben… Wir empfehlen als einfache Lösung RGB, und als qualitativ bessere CIELAB, vor allem CIE-HLC.
Many gaps in the market are opening up!
What now?
Wir werden versuchen, einen Teil zur Diskussion und zu den anstehenden Entwicklungen beizutragen. Momentan ist eine erste Idee, Kontakt zu Adobe aufzunehmen, um an der „alternative solution for the affected products“ mitzuwirken.
More ideas will follow, we will keep you posted.
Join the colour liberation - it's more exciting than ever.
freieFarbe e.V.
The Board of Directors
Further information
Note in the Adobe Help system
A more in-depth article from Printweek on the topic with several opinions
Pantone by Wikipedia
Pantone Connect
Description of several Pantone/Adobe integration errors
List of Pantone licensees in the software sector
Pantone Hotel Brussels
Colour of the year
Portrait of the company founder Lawrence Herbert
Article and podcast: Episode of Thrilling Tales of Modern Capitalism