Fogra Colour Management Café: How to protect colour marks?

Das „Colour Management Café“ ist eine regelmäßige Online-Veranstaltung der Fogra, bei der ich telefonisch zugeschaltet war. Franz Gernhardt arbeitet seit 2004 als Rechtsanwalt in der renommierten Kanzlei Bird & Bird LLP. Er stellte das Thema „Farbmarken“ eingehend vor.

Colour marks are part of the non-technical property rights, as are word marks, word-picture marks, figurative marks and 3D marks. Recently, there have also been atypical trade marks such as sound marks (e.g. heute-Nachrichten, Wetten dass..., Merci), motion marks, multimedia marks, hologram marks,... and colour marks. These exist in purely flat (contourless) form of a single colour and also as a combination of several colour tones.

What should I bear in mind when applying for a colour mark?

Zunächst einmal muss die betreffende Farbe sogenannte „Verkehrsgeltung“ haben, d.h. sie muss einem überwiegenden Anteil von Personen in Zusammenhang mit der Produktklasse, für das die Marke angemeldet wird, bekannt sein. Ein Beispiel ist das Violett der Milka-Schokolade.

Secondly, the colour must be specified exactly in the trademark application. The Pantone specification is usually used for this, but RAL, HKS or CIELAB are also possible.

Mr Gernhardt reported that the courts have very different attitudes towards the registration of colour marks. While some are happy to allow colour marks, others have hardly any chance of registering them. He also explained that in the first phase, when colour marks could be registered, there was more or less a run on colour marks. In the meantime, this has calmed down and the number of colour marks has remained constant for several years.

DPMA colour mark search

The German Patent and Trade Mark Office allows anyone to conduct trade mark searches free of charge and without registration or membership. If you search for colour marks applied for or registered, you get 639 hits. Well-known examples:

Kraft Foods, 3M, Ferrero, Red Bull, Husqvarna, Hilti, Makita, Schwan-Stabilo, WD-40, BMW, Sparkasse, Mars, RTL, BP, O2, Deutsche Post, UPS, Hipp, En, Enercon, OBI, Berlag C.H. Beck, Deutsche Bahn, Financial Times, Deutsche Telekom, Lidl, FC Barcelona, Würth, Bosch,... But also numerous unknown brands are among them, e.g. a regional Oldenburg taxi company.

Trade mark search at the DPMA
(Hier als „Markenform“ die „Farbmarke“ eingeben.)
The search result in the form of an Excel file.

Comment

Dass Farbmarken jemanden vor Missbrauch seiner Leistung „schützen“ würden, ist eine einseitige und schönfärberische Einschätzung der Markeninhaber. Vielmehr werden Farben und Farbkombinationen auf diese Weise dem allgemeinen Gebrauch in bestimmten Wirtschaftsbereichen entzogen. Dies ist eine Verarmung unserer Welt und eine Beschneidung unserer Freiheit. Wo kommen wir hin, wenn in 50 Jahren nicht nur Kosmetikhersteller, sondern viele Anbieter aufpassen müssen, wenn sie ein wunderschönes, sattes Ultramarinblau verwenden wollen, weil andere Firmen „Verkehrsgeltung“ hierfür erreicht haben?

How can anyone get the idea that a colour belongs to someone? Individual colour tones are not a creative achievement of the brand owner, but a gift of nature. According to modern scientific definition, colours are nothing more than sensations that take place in our minds - individual experiences. To claim ownership of them, even if this is only the case in certain economic sectors, is ethically questionable and an outgrowth of our possession-oriented society.

Holger Everding

Fogra Colour Management Café

Bird&Bird Profile Franz Gernhardt, LL.M.

Definition of colour by Wikipedia
„Eine Farbe ist ein durch das Auge und Gehirn vermittelter Sinneseindruck, der durch Licht hervorgerufen wird(…)Die Farbwahrnehmung ist eine subjektive Empfindung.“



Picture credits
Nivea: Wikimedia Commons, Justin Blümer CC-BY-2.0
Manner: Wikimedia Commons, Tokfoto, CC-BY-SA 4.0
Post-It: Wikimedia Commons, Pavel Krok, CC-BY 2.5
UPS: Wikimedia Commons, Flor!an, CC-BY-SA 4.0
Milka: Wikimedia Commons, Miala, CC-BY 2.5
John Deere: Wikimedia Commons, Mammut74, CC-BY-SA 3.0

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